Nieuw museum opent in 2017

Wereld van Wenters is het vervolg op museum Freriks, dat enkele jaren geleden werd gesloten.

Het nieuwe museum voor Winterswijk gaat in 2017 gefaseerd open. In drie winkels aan de Meddosestraat wordt Wereld van Wenters ingericht. Voor de zomerperiode gaat het eerste deel van dat nieuwe museum open.
Het afwijzen van een subsidie door de provincie heeft voor vertraging gezorgd, erkennen de bestuursleden Wim ter Haar en Tienke Brouwer van de stichting Het Museum in het Hart van Winterswijk. "Dat was een domper, we zijn lang in de veronderstelling gelaten dat het wel goed zou komen", zegt Ter Haar. Een nieuw museum in drie opgeknapte winkelpanden aan de Meddosestraat is niet afgeschreven. "We hebben een nieuw plan gemaakt met een gefaseerde opbouw en inrichting."
Dat wordt weer met steun van de gemeente Winterswijk aangepakt. De gemeenteraad bespreekt donderdag het voorstel de stichting eenmalig 150.000 euro te geven voor het 'belevenismuseum'.
Wereld in Wenters wordt het vervolg op museum Freriks, dat enkele jaren geleden werd gesloten. De kinderboerderij en het pand werden door de gemeente afgestoten, de Mondriaans van Vereniging Het Museum gingen naar Villa Mondriaan. Voor de lokale museumcollectie werd een nieuwe opzet gezocht.
Wim ter Haar: "Van de gemeente krijgen we met die bijdrage een basis. Daarnaast worden we structureel ondersteund met een jaarlijkse subsidie van 28.000 euro, voor zowel het museum als de Museumfabriek." Die Museumfabriek is het museale depot in een voormalige textielfabriek aan de Laan van Hilbelink. Dat heeft zich tot meer dan alleen een opslagplaats van de collectie ontwikkeld. Tienke Brouwer: "Het is een plek voor allerlei activiteiten. Er is een textielafdeling, JuniorLab, Staring Educatie zit boven, net als de geologen en archeologen en het team dat de herinneringskoffers voor de verzorgingshuizen maakt. Daarnaast documentatie, administratie en de fotostudio."
Er is hier ruim 200.000 euro geïnvesteerd, als je de uren van alle vrijwilligers meetelt is dat meer dan het dubbele."
Naast die gemeentelijke steun wordt er naar financiële hulp gezocht van fondsen en sponsors. De eerste toezegging (van het Prins Bernhard Cultuurfonds) is er inmiddels. De samenwerking met gehandicaptenorganisatie De Lichtenvoorde voor de bemensing van het nieuwe museum biedt ook financieel voordeel.
Het museum aan de Meddosestraat wordt de etalage van die museumcollectie van Vereniging Het Museum. Bestuurslid Johan Winkelhorst van de vereniging: "We hebben de komende twee, drie jaar meerdere openingen van de onderdelen van museum Wereld van Wenters. Het is straks in het museum te zien, de Museumfabriek zorgt voor de verdieping."
De groep van 85 vrijwilligers kan de komende tijd ook worden uitgebreid. Tienke Brouwer: "Bijvoorbeeld met gastheren en gastvrouwen voor Wereld van Wenters. Mensen die willen helpen om dat verhaal te vertellen, maar ook willen en kunnen samenwerken met onze mensen met een achterstand, die in het museum komen te werken. Daarom werken we ook samen met stichting De Lichtenvoorde; zij zorgt voor de expertise op dat gebied."
Een pluspunt is volgens Tienke Brouwer dat, ondanks de sluiting van Freriks, de Winterswijkse collectie nog steeds is opgenomen in het landelijke museumregister. "We voldoende nog steeds aan alle officiële eisen."

VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR DE WERELD VAN WENTER

Aanleiding:

In het najaar van 2016 zal aan de Meddosestraat in Winterswijk het belevenismuseum Wereld van Wenters haar deuren openen. In dit museum kunnen bezoekers de geschiedenis van Winterswijk horen en zien, ruiken, voelen en proeven dankzij demowerkers die het erfgoed tot leven brengen bijv. door het geven van demonstraties van verschillende ambachten.

Een aantal cliënten van zorginstelling De Lichtenvoorde zullen samen met vrijwilligers een bijdrage leveren aan het functioneren van het belevenismuseum.

Door deze unieke samenwerking kunnen mensen met een beperking participeren midden in de samenleving, in het hart van Winterswijk.

Om deze doelstelling te kunnen realiseren zoeken wij mensen die:

• het leuk vinden om als vrijwilliger, samen met cliënten van De Lichtenvoorde invulling te gaan geven aan de werkzaamheden in het museum zoals:

• Het geven van rondleidingen

• Het demonstreren van verschillende ambachten

• Het ontvangen van het publiek

• Het serveren van koffie/thee

• Het verrichten van onderhoudswerkzaamheden

• interesse hebben in de doelgroep mensen met een verstandelijke beperking en aanverwante zorgvragen

• belangstelling hebben in de geschiedenis van Winterswijk en omgeving.

• bereid zijn om 1 of meerdere dagdelen zich in te zetten als vrijwilliger.

Wat bieden wij:

• Een uitdagende werkplek voor vrijwilligers in het nieuw op te zetten belevenismuseum waar mensen met een beperking samen met vrijwilligers inhoud gaan geven aan de werkzaamheden in het museum
  • Een training voor vrijwilligers en cliënten in het geven van demonstraties en rondleidingen en andere werkzaamheden binnen een museum
  • Begeleiding, advies en ondersteuning door een medewerker van De Lichtenvoorde in de omgang met de cliënten

Voor informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met dhr. J. Doppen, secretaris exploitatie museum, mail: jos.doppen@kpnmail.nl of dhr. G.J. Bannink, vrijwilligers coördinator De Lichtenvoorde, mail: gerritjanbannink@delichtenvoorde.nl