Volgens de statuten zijn de doelstellingen van Vereniging Het Museum

• het beheren of laten beheren van haar collectie.
  • het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek op het gebied van aan de gemeente Winterswijk gerelateerde historie.
  • het verrichten van historisch onderzoek en de bescherming van de schoonheid en het historisch ruimtelijk karakter van de gemeente Winterswijk en omgeving in het algemeen en in het bijzonder van monumenten: dit alles in de ruimste zin van het woord.

In de praktijk betekent dit dat Vereniging Het Museum zich bezighoudt met het instandhouden, beheren en exploiteren van de museumcollectie, het inrichten van exposities met veelal historische onderwerpen.
Jaarlijks worden er excursies en fietstochten gehouden en gedurende het winterseizoen is er een aanbod aan lezingen.
Ook het uitgeven van boeken rekent Vereniging Het Museum als haar taak.
Verder zijn er o.a. activiteiten op het gebied van archeologisch onderzoek en maakt de transcriptiewerkgroep van Vereniging Het Museum historisch bronnenmateriaal toegankelijk voor een breed publiek.

SPREEKT DIT U AAN?  ondersteun Vereniging Het Museum

Vrienden van Vereniging Het Museum betalen minimaal € 20,00 per jaar en hebben (met hun gezin) het hele jaar vrij toegang tot de activiteiten van Vereniging Het Museum.  Op alle door Vereniging Het Museum uitgegeven boeken krijgen leden een belangrijke korting. Bovendien ontvangen zij vier keer per jaar het Museum Nieuws/Cultuur ERFGOED magazine Winterswijk.
U mag zich uiteraard ook aanmelden als vrijwilliger. Er zijn veel werkzaamheden te verrichten en zowel vaste als incidentele vrijwilligers zijn welkom!