Collectie vereniging "Het Museum"

een aantal onderdelen van de museumcollectie;

Het werk van Winterswijkse kunstschilders

Piet Mondriaan schilderde in Winterswijk zijn jeugdwerk."Het Museum" heeft in de afgelopen jaren een bescheiden Mondriaancollectie opgebouwd. In Museum Freriks hingen t/m 2011 hiervan een viertal (vanaf 2012 replica's) van Piet Mondriaan en daarnaast het orginele werk van zijn vader, de schoolmeester Pieter Cornelis en van Piet's oom en leermeester Frits Mondriaan uit Den Haag.--lees verder

Winterswijkse kunstschilders hier allemaal op een rijtje. - lees verder.

historische stukken uit Winterswijk en directe omgeving
Halverwege de 19e eeuw tot halverwege de 20e eeuw was de Winterswijkse textielindustrie  florerend en dominant. Dat kenmerkte niet alleen het leven van de textielbaron en de textielarbeider, maar van de totale bevolking.--lees verder

Archeologische vondsten vanaf 1929
Uit de vroegste tijden dat er mensen in deze streken hebben geleefd zijn enige sporen overgebleven. Vanaf zeker 3000vC hebben in Winterswijk mensen geleefd. --lees verder

Filmwerkgroep "Het Museum"

De foto- en filmwerkgroep van "Het Museum" is in 1980 ontstaan op initiatief van de heren Willy Eijkman, Gerrit ter Haar, Henk Mentink en Freek ter Weeme. --lees verder.

Het spieker Kössink
In het fraaie buitengebied van Winterswijk staat in de buurtschap Huppel aan de Kremerweg Spieker Kössink" .-- lees verder

De geologische collectie

Deze afdeling in museum Freriks wordt door de Geologische Vereniging afdeling Winterswijk ingericht en onderhouden en is samengesteld uit particuliere collecties. Zij maakt geen onderdeel uit van de collectie van 'Het Museum'.
In Winterswijk komen aardlagen aan de oppervlakte, die elders in ons land niet te vinden zijn, of slechts op grote diepte. --- lees verder

Verschillende expo's op jaarbasis, afwisselende kunst, historische thema's, geologische projecten, natuur of landschap, zijn te zien in het monumentale complex Freriks.