Wereld van Wenters

Museum Wereld van Wenters

Dit onderdeel van de Vereniging Het Museum is gevestigd in drie panden van de Meddosestraat in Winterswijk, op de nummers 38, 40 en 42.
In dit museum laten wij u verschillende aspecten van de geschiedenis van Winterswijk zien.

In de ontvangstruimte, of op het terras buiten, kunt u genieten van een kopje koffie of thee.

Van hier uit stapt u 100 jaar terug in de tijd, om uit te komen in de oude bakkerij. Deze is geheel in oude staat hersteld. Er is een bakkerswinkel, een voorkamertje, een kelder en de bakkerij zelf, waar de oude oven nog aanwezig is.
In de gang vindt u informatie over heel veel bakkers die in het verleden in Winterswijk werkzaam waren.

In een volgende ruimte kunt u kennis maken met de Molukse popmuziek uit de jaren ’60, ’70 en ’80.  U kunt die muziek ook beluisteren!

Het rariteitenkabinet bevatten voorwerpen uit vroegere tijden waarvan u zich misschien af zult vragen waar voor ze dienden of herkent u het voorwerp nog uit oma’s keuken?

In de expositieruimte zijn tentoonstellingen te zien over interessante onderwerpen uit Winterswijk. Zo hebben wij onder andere een expositie gehad over de in Winterswijk geboren schrijver Gerrit Komrij, over de Joods Winterswijkse schilder Max van Dam.

Ida Roekevisch

Vanaf 30 maart is er een nieuwe expositie te zien.

Fabrieken en steden Ida Roekevisch

Ida Roekevisch.

.
IDA ROEKEVIS, coloriste, zoals ze zich zelf noemt,  heeft pentekeningen gemaakt, aquarelleerde ze stillevens en stapte later over op olieverf.  Kleur speelt daarbij een belangrijke rol.

Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur.

Iedere woensdag is er om 14.00 uur een speciale rondleiding met gids in Museum Wereld van Wenters in de Meddosestraat. Kosten € 6,– per persoon, aanmelden is niet nodig.
Op vertoon van uw geldige MUSEUMKAART en voor leden van onze vereniging is de toegang gratis.
U kunt genieten van de expositie, van de oude bakkerij van Mentink, luister naar de Molukse popmuziek en beleef de geschiedenis van Winterswijk.

GESCHIEDENIS

De drie panden waaruit het museum bestaat zijn alle ontstaan uit stadsboerderijen en hadden in de negentiende en twintigste eeuw een functie als winkel. De panden hebben alle drie lang leeg gestaan en na een grondige verbouwing is het museum tot stand gekomen.

Op nummer 38 is nu de expositieruimte gevestigd, op nummer 40 is de centrale ontvangstruimte met koffiehoek en op nummer 42 is de oude bakkerij weer in ere hersteld.

De eerste winkelier die op nummer 38 woonde was Jan Willem Uffink, die hier van 1851 tot 1861 woonde. Wat er verkocht werd is niet bekend. Jan Willem was tegelijkertijd landbouwer.

De volgende bewoner was Simon Philips. Hij was geboren in Borculo en in Groenlo heeft hij als vleeshouwer gewerkt. Eerst woonde hij met zijn familie op nummer 42 en rond 1888 verhuisde hij naar nummer 38. Hij was koopman. Ook zijn zoon Eliazar woonde op dit adres. Van hem wordt vermeld dat hij manufacturier was. Diens kleinzoon Eliazar is in de tweede wereldoorlog opgepakt wegens zwarte handel en later omgekomen in een concentratiekamp. Er is van deze familie een brief bewaard gebleven, die geschreven is in de trein onderweg naar het kamp. De brief was gericht aan Simon Philips, die omgekomen is in het concentratiekamp Sobibor, waar ook de schilder Max van Dam omgekomen is. Van de schilder Max van Dam is in het museum in 2018 een expositie geweest.

Op nummer 40 kwam rond 1855 de familie van Jacob Hemelrijk te wonen. Ook de familie Hemelrijk heeft een band met Max van Dam, want deze schilder was bevriend met de familie, met name met Jaap Hemelrijk. Jacob Hemelrijk was winkelier. Zijn zoon Marcus Hemelrijk was handelsagent. Na hem woonden er nog diverse families op dit adres, waarvan alleen vermeld wordt dat het winkeliers waren.

Rond 1900 kwam de familie Van der Linde vanuit Doetinchem naar Winterswijk. Zij dreven een kruidenierszaak en een ijzerwarenhandel. Er waren ook allerlei artikelen te koop die nodig waren op de boerderij. De winkel van Van der Linde is beroemd geworden vanwege een bezoek van Prins Hendrik aan Winterswijk.

Hij bezocht in 1903 de Landbouwtentoonstelling bij het Feestgebouw, het was heel erg modderig en nat op het terrein. Er is toen door de organisatie snel een paar klompen gekocht voor de prins bij Van der Linde. Op een oude foto is een bordje aan de muur te zien waar uit blijkt dat Van der Linde ook brandmeester was.

Er waren geen opvolgers voor de kruidenierszaak en toen de familie Bilderbeek in 1945 vanuit Amersfoort naar Winterswijk kwam namen zij de kruidenierszaak over, terwijl de ijzerwarenafdeling aan een ander bedrijf werd overgedaan. Hier is ook zoon Joop Bilderbeek geboren in wat nu de ontvangstruimte van het museum Wereld van Wenters is. Joop is tegenwoordig werkzaam als vrijwilliger bij het museum. De familie Bilderbeek woonde boven de zaak met hun drie kinderen samen met opa, oma en ook nog een oudoom.
Beneden was de Spar kruidenierswinkel.

Geen van de zoons Bilderbeek volgde vader op in de winkel, de knecht Jan Nijman werd de volgende winkelier. De familie woonde eerst in een huis achter de winkel en later boven de winkel. De zaak was nog steeds eigendom van de erven Van der Linde en pas toen Jan Nijman met de winkel ophield werd het pand verkocht. Het was toen nog enige tijd in gebruik als opslagplaats van schildersbedrijf Kwak, de bovenwoning was verhuurd. Na een brand stond het pand leeg, in 2013 werd het afgebroken waarbij alleen de voorgevel bleef staan.

WvW-oud-kleiner
Meddosestraat

Het huis op nummer 42 heeft een rijke bouwgeschiedenis. Vroeger was het een boerderijtje, en in het begin van de negentiende eeuw is op een kadastrale kaart te zien dat het pand bestond uit twee smalle delen, die later samengevoegd zijn. Dit pand is het enige van de drie dat in redelijk oude staat bewaard gebleven is, er heeft wel een grondige verbouwing plaatsgevonden voordat het weer in ere hersteld is. Het is nog duidelijk zichtbaar dat er een bakkerswinkel was, en de bakkerij zelf met de oude oven is ook nog intact.

Er zijn al bewoners bekend van rond 1800, in die tijd nog landbouwers.

De eerste bakker op dit adres was Hendrik Jan Mentink, geboren in 1870. Zijn zoon Berts  volgde hem op, hij was de laatste bakker Mentink. Zijn knecht heette Ten Bokkel, hij is later met een eigen bakkerij begonnen.

Contact & Route

Wereld_van_Wenters

Dit is een tekst blok. Klik op “bewerken” om deze tekst aan te passen.