Lezing: De archeologische collectie van Jan Goorhuis.

In verband met de van overheidswege ingevoerde maatregelen tegen het coronavirus gaat de lezing niet door.

Vereniging Het Museum organiseert op donderdag 19 maart a.s. een lezing over het belang van de archeologische collectie van Jan Goorhuis. De lezing zal worden gehouden door de heer Huub Scholte Lubberdink van het advies- en onderzoeksbureau voor archeologie RAAP.

Meer dan veertig jaar lang  deed Jan Goorhuis onderzoek in de bodem van Winterswijk. Hij deed, samen met andere leden van Vereniging Het Museum, de meest interessante vondsten. Maar Jan is eigenlijk per toeval archeoloog geworden. Zijn vrouw Astrid, die geschiedenis had gestudeerd, maar eigenlijk archeologie had willen doen, was 40 jaar geleden bestuurslid van Vereniging het Museum. Zij zag na een bestuursvergadering in het dorp de grote bouwput bij de Markt, op de plek waar nu flats van de Wheme staan. “Astrid vond het een goed idee dat iemand in die bouwput ging kijken, maar ze kon niemand vinden die het wilde doen. “Kun jij niet gaan kijken, vroeg ze aan mij”,aldus Jan. Hij ging  en in de jaren daarna heeft hij op vele plekken archeologisch onderzoek gedaan.

Op verzoek van Vereniging het Museum en de gemeente Winterswijk is de “Collectie Goorhuis” gearchiveerd. Dat gebeurde door RAAP en het rapport “40 jaar amateurarcheologie in Winterswijk” werd samengesteld door Huub Scholte Lubberink. Het doel van het archiveren en catalogiseren van Goorhuis’ vondsten is om de collectie toekomstbestendig te maken voor gebruikers. Er zit veel in de collectie wat een nader onderzoek verdient. Zo is er in Nederland weinig bekend over het aardewerk uit Winterswijk. Hoever heeft zicht dat verspreid in het land ?

Prijzen & Tijden

• 19 maart 2020

Aanvang is 20.00 uur

Prijs is €5,- (leden €3,-)

(Aanmelden is niet nodig).

opgraving-5

De activiteiten van Jan Goorhuis hebben er toe geleid dat de archeologie in Winterswijk al lange tijd serieus wordt genomen. Omdat er ook in de oude dorpskern van Winterswijk zo af en toe kon worden gegraven, is in de loop der jaren steeds duidelijker geworden hoe Winterswijk er in de middeleeuwen heeft uitgezien. Dat is mede de verdienste van Jan. Het was niet alleen een agrarische nederzetting rondom een kerk, maar er waren al snel ambachtslieden en handelaren actief.

Museumfabriek
Laan van Hilbelink 6-10