Bus excursie: Kastelen in de tijd

In verband met de corona crisis wordt de museum bustocht uitgesteld van zaterdag 2 mei naar zaterdag 17 oktober!

Degene die zich al aangemeld hadden blijven aangemeld voor de nieuwe datum, kan men niet laat het dan even weten.

Op zaterdag 17 oktober 2020 houdt Vereniging het Museum weer haar jaarlijkse bustocht.

Thema: Kastelen in de tijd: van volksburcht tot lustslot.

Ons reisdoel is ditmaal Twente en het aangrenzende graafschap Bentheim. Dit gebied is rijk aan kastelen waarvan we er een paar bijzondere zullen bezoeken.

We beginnen met een kort bezoek aan een van de oudste kastelen in dit gebied; een vluchtburcht, kenmerkend voor de vroege middeleeuwen.  De Hunenborg bij Volthe dateert al van ca 1050. Dichtbij Winterswijk, niet ver van de weg van Vreden naar Stadtlohn ligt ook een walburcht aan de Berkel met dezelfde naam: de Huneborg.

De vluchtburcht was een walburcht met op de wallen palissaden. Op deze wijze zijn veel kastelen in Nederland ontstaan als vluchtplaats in roerige tijden. Hier konden de boeren zich met hun vee terugtrekken. Voor de landsheer was dit tevens een gelegenheid om op deze manier zijn macht te versterken. Veel is er niet meer over van deze Hunenborg, we zullen er daarom maar kort zijn. Maar het blijft een bijzondere en historische plek.

Na de Hunenborg rijden we via een stop met koffie en gebak naar Bentheim. Ook deze burcht dateert uit ca 1050, maar wat een verschil! Dit imposante gebouw is een mooi voorbeeld van een laat-middeleeuws kasteel met een grote donjon en een weermuur met torens en poorten. Het is de grootste hoogteburcht van Noordwest Duitsland. In Nederland hebben wij ook een heel mooi voorbeeld van een hoogteburcht: de ruïne van de burcht van Valkenburg in Zuid-Limburg. Er is in Bentheim in de loop der eeuwen natuurlijk het nodige verbouwd en aangepast aan de veranderende omstandigheden, maar het heeft zijn middeleeuwse karakter behouden. Het kasteel ligt heel fraai op een hoge heuvel van zandsteen en is gebouwd met zandsteenblokken die uit de groeves in de buurt komen. Met de zandsteen uit deze groeves is ook het paleis op de Dam in Amsterdam gebouwd.

Prijzen & Tijden

• zaterdag 17 oktober 2020
  • Vertrek is 08.30 uur vanaf schouwburg de Storm, Haitsma Mulierweg 11, 7101 BX Winterswijk
  • Kosten zijn €45,- p.p.

Organisatie: Ed Grotenhuis en Jos Pierik

Een bijzonder kasteel met een bijzondere geschiedenis. Het graafschap Bentheim is tot de Franse revolutie een zelfstandig staatje geweest. Er is altijd een nauwe band geweest met de Nederlandse gewesten. Het kasteel is door verschillende Nederlandse schilders ook vereeuwigd. De bekendste is de 17e-eeuwse schilder Jacob van Ruysdael. We zullen o.a. portretten zien van een aantal Oranjes. Het kasteel wordt nog altijd bewoond door de adellijke familie zu Bentheim und Steinfurt. Een deel van het kasteel is te bezichtigen. Hier zullen wij een rondleiding krijgen. Daarna heeft u ca 1½ uur de tijd om wat te eten en het plaatsje te verkennen.

Wij kunnen bij het kasteel van Bentheim al duidelijk de overgang zien naar een nieuwe tijd. Een tijd waarin de militaire rol van het kasteel is uitgespeeld. Tegen de kanonnen waren de muren niet opgewassen. Ook in de steden werden de oude muren omgeven door wallen met een uitgebreid verdedigingsstelsel.

De kosten van de busexcursie zijn € 45,-. Dit is inclusief alle entrees, rondleidingen, koffie met gebak en consumptie. De lunch in de middagpauze is voor eigen rekening. Er is horecagelegenheid in Bad Bentheim.

Ter voorbereiding op de bustocht van 17 oktober is op 24 september een lezing in de Museumfabriek, aanvang is 20.00.

Graag aanmelden voor deze excursie >>>

Foto’s copyright: Kasteel Bentheim

Museumfabriek