Lezing 130 jaar “Vereeniging Volksfeest”

Vereniging Het Museum organiseert op donderdag 17 oktober een lezing over 130 jaar Volksfeest. Deze lezing zal worden verzorgd door de president van “Vereeniging Volksfeest”, de heer Hans Smit.

Het afgelopen Volksfeest zit nog vers in het geheugen. Het vindt sinds 1880 elk jaar in het laatste weekend van augustus plaats. In december 1888 werd de “Vereeniging Volksfeest Winterswijk” opgericht. In 1897 wordt voor de eerste maal een bloemencorso gehouden. Vanaf 1906 is dat er ieder jaar. Andere vaste onderdelen zijn de kermis en volks- en kinderspelen.

In 1898, het kroningsjaar van prinses Wilhelmina, heeft de Vereniging Volksfeest een eigen feestgebouw gerealiseerd, waarin de feestelijkheden plaatsvonden.  Het gebouw werd in 1966 vernield door een windhoos .

Sinds 2009 vindt het feest plaats in en rondom de grote feesttent op de Markt. Sinds 2013 is het Volksfeest Winterswijk opgenomen in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed.

In de Wereld van Wenters was onlangs een tentoonstelling over al die jaren Volksfeest. Bij de opening hield Hans Smit een leuk verhaal over de geschiedenis van dit unieke cultuurgoed. Op deze avond de lange versie met anekdotes en fraai beeldmateriaal.

• Datum: 17 oktober 2019
      • Tijd: 20.00 uur