Museum viert 90-jarig jubileum

Vereniging Het Museum viert op zaterdag 23 november a.s. zijn 90-jarig bestaan. Voor iedereen uit Winterswijk en verre omgeving is er tussen 11.00 en 15.00 uur een vrij toegankelijke presentatie van alle activiteiten van het Museum. Dit vindt plaats in de vorm van een kramenmarkt, waarbij bestuur en vrijwilligers informatie verstrekken over o.a. de werkgroepen Oral History (mondelinge geschiedenis), Transcriptie (“vertaling” van oude teksten) en Reminiscentie (exposities van oude voorwerpen in verzorgingshuizen). Tevens wordt u op de hoogte gebracht van de bedoeling van het Historisch Informatiepunt, kunt u de geologische collectie bewonderen en ziet u de oude weefmachines in werking. Vrijwilligers van Museum de Wereld van Wenters aan de Meddosestraat informeren u over de daar aanwezige oude bakkerij en de tentoonstellingen. Voorts zal Guido Hengeveld laten zien hoe het restaureren van schilderijen in z’n werk gaat.

Ook aan de jeugd wordt gedacht, want die kan materiaal uit het Mioceen (zo’n 23 tot 5 miljoen jaren geleden) onderzoeken en bepalen waar het bij hoort. Dit materiaal is in 1968 bij toeval in Miste ontdekt en sindsdien zijn er nog diverse putten gegraven, waarvan de resultaten nu gebruikt gaan worden voor een leuk, eenvoudig onderzoek. Het project wordt begeleid vanuit de Staringeducatie.

Ook het Restauratiefonds van het museum verdient aandacht. De opbrengsten van de jubileumdag zullen worden gestort in dit fonds, want niet alleen schilderijen maar ook andere objecten binnen de collectie verdienen hoognodige aandacht, zoals scherven, weefsels, getouwen en kleding.

Na 15.00 uur wordt de dag voortgezet met een bijeenkomst voor genodigden, leden en vrijwilligers. Hierbij zal op verschillende momenten het Winterswijks gemengd koor Avoce o.l.v. Nathalie Goossens  optredens verzorgen.

Plaats van handeling is de Museum Fabriek, bedrijvencomplex Morsepoort, Laan van Hilbelink 6.10 te Winterswijk. Er kan gratis worden geparkeerd voor de gebouwen van de Morsepoort en daar tegenover op het terrein van de voormalige scholengemeenschap De Driemark.

Museum Wereld van Wenters aan de Meddosestraat zal op de jubileumdag gesloten zijn.

• Datum: 23 november 2019
      • Tijd: 11.00 uur tot 15.00
      • Locatie: Museumfabriek, Laan van Hilbelink 6-10, 7101 WG Winterswijk.