Wederopbouwperiode na 1945

Museum vraagt medewerking Winterswijkers over Wederopbouwperiode na 1945.

Vereniging Het Museum is op zoek naar uw persoonlijke verhaal over de tijd na de Tweede Wereldoorlog, de z.g. Wederopbouwperiode van 1945 tot ongeveer 1965. Te denken valt aan vragen als: Denkt u bij woningschaarste ook aan het inwonen als jonggetrouwd stel bij je schoonouders? Moest u ook opa en oma in huis nemen? Welke woonwijken heeft u voor uw ogen zien bouwen? Konden de boodschappen nog bij de kruidenier worden opgeschreven? Gingen jullie nog met de hele straat tegelijkertijd naar de kerk? Had deze periode op u persoonlijk invloed op het gebied van ontkerkelijking, naoberschap en ontzuiling. Was ook hier sprake van Nozemoverlast? Hoe beleefde u de opkomst van de “Butterfahrten”?

Dit zijn enkele vragen bij het nieuwe project van de Werkgroep Oral History van Vereniging Het Museum. De werkgroep houdt zich bezig met het vastleggen van mondelinge geschiedenis door ouderen te interviewen over een bepaald thema. De afgelopen jaren zijn verhalen vastgelegd over Scholtenboeren, woonwagencentrum Dennenoord, gastarbeiders, historisch waterbeheer en jeugd in oorlogstijd. Over Dennenoord en “Mijn jeugd in oorlogstijd” zijn boeken gepubliceerd.

De interviews worden opgenomen met een voicerecorder, daarna compleet uitgeschreven en er worden korte verhalen van gemaakt. Elk interview, zowel het origineel als uitgeschreven, wordt met het bijbehorende verhaal opgeslagen in het  Ecal (Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers) of het Gelders Archief en is daar voor studiedoeleinden te gebruiken. Bovendien worden ze ook opgeslagen in het Historisch Informatiepunt (HIP) van Vereniging Het Museum en zijn aldaar onder voorwaarden te beluisteren en te lezen.

Wilt u hieraan meewerken?

Neem dan contact op met de heer Stef Geenen
e-mail stef.geenen@gmail.com
of telefoon 06 23 55 79 26.