Museum zoekt herinneringen aan Tweede Wereldoorlog en bevrijding

Ook in de Achterhoek wordt dit jaar herdacht dat Nederland 75 jaar geleden bevrijd werd van de Duitse bezetting.

Vereniging Het Museum wil dat van 20 maart t/m 24 mei doen door een expositie van herinneringen aan oorlog en bevrijding te organiseren in museum de Wereld van Wenters aan de Meddosestraat.

wo2-3
wo2-1

De basis voor deze tentoonstelling is al gelegd, maar uitbreiding is gewenst. Te denken valt hierbij aan foto’s, anekdotes, voorwerpen etc.

Hiervoor vraagt het Museum de medewerking van de inwoners van Winterswijk. Denkt u iets te bezitten dat aan de Tweede Wereldoorlog herinnert, het tentoonstellen waard is en u kunt het tijdelijk missen, dan vragen wij u vriendelijk om hiermee naar de Museum Fabriek te komen. Met de hulp van velen kunnen we zo een mooie expositie inrichten. Alvast onze dank hiervoor!

De werkgroep Oral History (gesproken geschiedenis) van het Museum schenkt eveneens aandacht aan de bevrijding. In het voorjaar wordt een boekje uitgebracht met verhalen van Winterswijkers die als kind of jongere de bezetting hebben meegemaakt. Deze geïnterviewde personen zijn nu in de 80 of 90 jaar.

Het is de bedoeling deze boekjes uit te reiken aan de basisscholieren van het 7e en 8e leerjaar, maar ze zullen ook te koop zijn.

Vijf van deze verhalen zullen van januari t/m mei op de laatste donderdag van de maand rond 19.10 uur te horen zijn op de RTV Slingeland-radio, in het programma Senioren Café van Gerrit Klanderman.