Wereld van Wenters weer open vanaf 6 juni

Diverse openbare instellingen mogen met ingang van 1 juni weer open, mits men voldoet aan de gebruikelijke coronaprotocollen. Vereniging Het Museum kan dit in de Wereld van Wenters in de Meddosestraat. Besloten is dat het museum voorlopig alleen op de zaterdagen van 6 juni t/m 12 juli 2020 bezocht kan worden voor – naast de bakkerij – de expositie “75 jaar bevrijding”, een speciale expositie over de oorlogsjaren en de bevrijding. De opening van deze tentoonstelling kon afgelopen maart geen doorgang vinden vanwege de Coronacrisis.

Aan deze tentoonstelling wordt meegewerkt door het Crash-museum in Lievelde. Middels een flink aantal foto’s, voorwerpen en – soms kleine – verhalen wordt een beeld geschetst van die donkere tijd. Uiteraard is er aandacht voor de joden vervolging, de rol van NSB-burgemeester Bos en  voor het verzetswerk van tante Riek. De bijzondere boeken van burgemeester Kneppelhout zijn te zien, maar ook een schilderij van Ger Heesen. Dat is een geschenk van de buren aan de familie Te Bokkel, die beschikte over een kelder waarin veilig geschuild kon worden.

Met drie werken van Max van Dam, vermoord in Sobibor, gedenken we deze talentvolle Winterswijkse kunstenaar. En dan is er ook nog het geboortekaartje van de eerste Winterswijker, geboren in een vrij Winterswijk op 31 maart 1945.

De tentoonstelling is dus te bezichtigen op de zaterdagen:

6, 13, 20 en 27 juni en 5 en 12 juli.
Openingstijden van 11.00 tot 17.00 uur.
Reserveren 24 uur van tevoren:  >>> Reserveer bezoek Wereld van Wenters