Zutphen in de tijd van Karel van Gelre

In de oude stad is uit deze tijd, rond 1500, nog heel veel te zien: Kerken, torens, stadmuren met torens, poorten, huizen en een stratenpatroon waaraan de geschiedenis vanaf het ontstaan van Zutphen nog af te lezen is.

Op zaterdag 25 mei houdt Vereniging Het Museum een bustocht naar Zutphen. Op 9 mei geeft Ed Grotenhuis hierover een lezing, zodat u alvast een indruk kunt krijgen van wat er op deze tocht te zien en te beleven is.

Van de vestingwerken is de Berkelruïne het bekendst; gebouwd in de 14e eeuw toen de nederzetting die al aan de noordkant van de Berkel was, samengevoegd werd met de al bestaande stad. Doordat de Berkel nu door de stad stroomde was een waterpoort nodig. Rond heel de oude binnenstad kom je nog resten van muren, torens en poorten tegen.

Van de kerken is de Walburgkerk met zijn librije met meest bekend, maar op 25 mei bezoeken we twee andere minder bekende middeleeuwse kerken, n.l. de Broederenkerk die nu prachtig is ingericht als bibliotheek en de St. Janskerk in de Nieuwstad. Deze kerk is nog niet zolang geleden gerestaureerd en sinds kort weer te bezichtigen.

In Zutphen zijn ook nog veel oude huizen te zien uit de tijd van Karel van Gelre. De proosdij die al uit ca. 1200 moet stammen is daar een mooi voorbeeld van. Bij veel middeleeuwse huizen kun je aan de straatkant niet zien dat ze zo oud zijn. Daar heeft men in later tijd een andere gevel voorgezet om mee te doen aan de mode van die tijd. Maar in de achtergevels tonen ze ons nog hun middeleeuwse gezicht. Zo zijn er ook de ‘stadskastelen’ van de adel van het omringende platteland. Zij zochten ‘s winters het gemak van de stad op en trokken ’s zomers als het in de stad te hard stonk weer naar hun buitenplaatsen.

Over al dit soort dingen horen en zien we op deze lezing. Na afloop weet u meer over Gelderse gevels, de Schupstoel, het Armenhage, het boogjesvolk en de zorg voor ouderen. Die goeie oude tijd? Echt niet!

De lezing vindt plaats in de Museumfabriek, Bedrijvencentrum Morsepoort, Laan van Hilbelink 6.10, aanvang 20.00 uur. De entree voor deze lezing bedraagt € 3,- voor leden en € 5,- voor niet-leden van Vereniging Het Museum.