Vrijwilligers

Vereniging het Museum is een bloeiende vereniging met ongeveer 120 vrijwilligers. Zij verrichten de meest uiteenlopende werkzaamheden op de twee locaties van Vereniging het Museum. Dat zijn de Museumfabriek aan de Laan van Hilbelink en de Wereld van Wenters in de Meddosestraat.

Misschien minstens zo belangrijk als het verrichten van allerlei werkzaamheden, is de collegiale en gemoedelijke sfeer die er onder de vrijwilligers heerst. Het gezamenlijk koffie en thee drinken is daarbij een gezellige manier om met elkaar over van alles en nog wat te praten.

De Museumfabriek

In de Museumfabriek zijn allerlei activiteiten ondergebracht zoals de Weverij, het Historisch Informatie Punt, samenstelling Reminiscentie koffers (herinneringskoffers voor de vestigingen van Marga Klompé en het SKB) en voorbereiding van onze nieuwe tentoonstellingen in de Wereld van Wenters.

Bovendien bevindt zich hier in de kelder het depot waarin ruim 18 000 item zijn opgeslagen. Naast schilderijen en een veelheid aan documenten bevindt zich daar ook een uitgebreide textielcollectie.

Ook de inzameling van de meest uiteenlopende (kunst)voorwerpen alsmede het invoeren in onze database vinden in de Museumfabriek plaats.

In de grote hal zijn geregeld lezingen over allerlei onderwerpen, zijn er kleine tentoonstellingen te zien en vinden de jaarlijkse filmavonden over oud Winterswijk plaats.

Tenslotte wordt ook het kwartaalblad Museum Nieuws in de Museumfabriek samengesteld en gereedgemaakt voor verzending.

Wever aan het werk in de Museumfabriek

Op beide locaties is de bouwploeg actief om alles te voorzien van de noodzakelijke technische aanpassingen.

De Wereld van Wenters

De Wereld van Wenters, met bakkerijmuseum, hét uithangbord van onze Vereniging het Museum.

De Wereld van Wenters bestaat uit een drietal panden: in het midden Meddosestraat nr. 40 waar de receptie met gelegenheid voor een kopje koffie of thee is gevestigd, links ernaast in nr. 42 is de oude bakkerij gevestigd die in oude luister is hersteld en kan worden bezichtigd en rechts ernaast pand nr. 38 met een mooi ingerichte ruimte voor onze wisselende tentoonstellingen.

De inzet van vrijwilligers is onmisbaar.

Heeft u belangstelling om nader kennis te maken met Vereniging het Museum en haar werkzaamheden, kom dan eens langs in de Museumfabriek, Laan van Hilbelink 6-10 of in in de Wereld van Wenters, Meddosestraat 40.

Op maandag, dinsdag en donderdag zijn er altijd mensen aanwezig. Wij informeren u graag over ons werk en wellicht zijn er werkzaamheden die uw belangstelling hebben.